Cusco - Reisverslag uit Quito, Peru van Ellen Jong - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Quito, Peru van Ellen Jong - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: EllendeJong

Blijf op de hoogte en volg Ellen

06 Januari 2011 | Peru, Quito

Zo, mijn eerste week in Cusco zit er op. De stad waar ik hoge verwachtingen van had en misschien wel de stad waarmee het hele plan om naar Zuid-Amerika te gaan voor 4 maand is begonnen. Ik kan jullie alleen nu alvast zeggen dat ik nog niet heeel veel van het culturele Cusco gezien heb. Laat ik bij het begin beginnen..

Woensdag aangekomen met Cusco met het vliegtuig en een hostel gezocht voor de nacht die ik niet bij Amauta (de organisatie waar ik 4 weken slaap + vrijwilligerswerk) had gereserveerd. Na een heerlijke douche te hebben genomen (na 2 nachtbussen en een zeer vroege vlucht naar Cusco was ik daar wel aan toe) en noodzakelijke dingen als laundry/internet te hebben gedaan in een leuk restaurantje terecht gekomen. Daar heb ik lekker gegeten en kreeg ik gezelschap van een Amerikaan, die oorspronkelijk uit Lima komt, die zijn vrienden kwijt was. Later ben ik met hem mee naar de plaza de armas (het hart van Cusco) gelopen en maar besloten om met hem en zijn vrienden wat te gaan drinken. Na een klein half uurtje in het cafe zag ik ineens Jane&Henry&Dieuwertje (3 bekenden uit Quito!!) binnenlopen. Dus ik kwam er al meteen achter dat Cusco niet zo groot is.. maar superleuk! Verhalen uitgewisseld, een paar vrienden van hen ontmoet en ook maar meteen op stap geweest! Door deze onverwachtse gezelligheid en gebrek aan tijd om terug te gaan naar mijn hostel ben ik helaas wel mijn heilige supermooie/fijne (nog een keer dankjewel Peter!) Peruboek verloren in de club.

Donderdag nietsvermoedend lekker uitgeslapen en ontbeten en net toen ik onder de douche vandaan kwam werd er op de deur geklopt: It´s time to check out. Omg, ik heb nog nooit zo snel ingepakt. Daarna heb ik een uurtje naar Amauta spanish school gezocht (die op 5 minuten afstand bleek te liggen).. mijn richtingsgevoel blijft een probleem. Daarna wezen lunchen met Dani&Diwi(2 bekenden van Quito) en naar Saqsayhuaman geweest. Een van de grootste incaruines en erg mooi om te zien. Die avond lekker uit eten geweest (wat hier erg goedkoop is dus dat is fijn!) en nog wat meer mensen leren kennen hier. Die avond ook bonnofee pie (als ik het goed spel) ontdekt, wat bijna kan tippen aan een brownie. En uiteindelijk om 2 uur in bed beland.

Vrijdag alweer oudejaarsdag en dus uiteraard weer tijd voor een gezellige avond. We zijn uit eten geweest voor een pizza (en die was echt lekkerder dan dat ik in jaren een pizza heb gehad) en daarna lekker gedronken, waarbij we genoeg drank hadden voor een heel leger en om 11 uur richting de plaza. Daar was het vuurwerk al in volle gang en dat zag er wel supermooi uit met de hele oude sfeer van Cusco erbij. Om 12 uur geprobeerd om een rondje te lopen om de plaza, maar halverwege afgehaakt omdat het vuurwerk echt BIZAR was. Toen uiteraard nog tot 6 uur de kroeg ingedoken.

Zaterdag een heeeeerlijk brakke dag waarop ik heb uitgeslapen tot een uur of 12.. een pannekoek met chocolade gegeten en een mountainbiketrip geboekt voor zondag.

Zondag de mountainbiketrip en dat was echt de moeite waard! Ik was samen met Bairbre (leuk meisje uit Ierland die ik hier heb ontmoet) en een groepje van 6 peruanen, waarvan 1 meisje in de US woont. Ze spraken allemaal wel wat Engels en het was een erg gezellige groep. We begonnen in Cusco met fietsen naar het busstation, vervolgens met de bus 2 uur gereden en vanaf daar ongeveer 2 uur gemountainbiked naar ´moray´. Heel vet, maar zwaar! Poeh, echt zwaarder dan dat ik had gedacht op deze hoogte.. gelukkig hadden we niet een supersportieve groep (lees ik had misschien de beste conditie!) en dus lekker rustig met veel pauzes en gezelligheid. Moray was erg mooi, een experimenteel centrum voor landbouw hier maar het stamt uit de incatijd. Vervolgens door ´gebiked´.. en toen kwam het avontuurlijke stuk. 4 mensen zijn gevallen (ik niet) en er waren stukken van niveau 5 (je hebt niveau 1-5) maargoed het kan hier allemaal en we hebben het overleefd! De zoutwinningsplaats die we daarna hebben bezocht was ook de moeite waard.. alleen liep het toen al tegen 6en terwijl we eigenlijk om 4/5 uur terug zouden zijn. Daarna nog een biertje gedronken in een plaatsje, een uur op de bus gewacht (aangezien we 3 uur te laat aankwamen) en toen we om 10.30 terug waren in Cusco, maar even snel langs de Peruaanse mac gegaan.. een lange, maar superleuke dag.

Maandag was het de eerste dag van mijn project. In de ochtend ben ik samen met iemand van de school naar het project gegaan om te kijken hoe het was en me voor te stellen. (Wat erg grappig en ook jammer was.. dat ik 2 gezellige Belgen die ik van Puerto Lopez kende net uit een taxi zag stappen toen ik weg moest en ze vlogen 2 uur later naar huis.. maargoed je weet maar nooit wie je ziet in Cusco!) Het leek wel prima, we zagen een aardige vrouw en het huis zag er ook mooi uit.. zelfs al een erg schattig meisje die meteen op me af kwam rennen om me te knuffelen. Die middag was het een beetje gek.. ik kwam daar 10 minuten te laat (doordat ik het uiteraard niet kon vinden) en toen kwam ik binnen, maar de vrouw die ik in de ochtend had gezien was er niet en wat ik te horen kreeg was: De meisjes zijn in de patio.. dus ik daarheen, maargoed niks georganiseerd en ze waren een soort van bezig met iets. Deze middag dus met de meisjes gepraat en een beetje engels geleerd.. maar alleen degene die op me afkwamen aangezien het wat lastig is engels te leren aan 20 meisjes! Ik had nog wat gemengde gevoelens..
Die avond ook weer heerlijk en gezellig uit eten geweest, maar dat is tot nu toe elke dag:)

Dinsdag weer mijn project gehad, maar enkel 2 uur lang ze ´geholpen´ met het maken van een papier met regels voor in hun huis. Ik voelde me hierna voor het eerst niet zo goed.. het vrijwilligerswerk was niet wat ik verwacht had (doordat het én in de middag én alleen ik vrijwilliger ben én er niks georganiseerd is) en ik voel me hier om 1 of andere reden heel lui.. (oke misschien ben ik dat thuis ook wel) maar echt op de manier dat ik geen zin heb om mijn bed uit te komen, dus bij 4 weken Cusco had ik een beetje mijn twijfels.

Woensdagmiddag sloeg deze stemming gelukkig weer om. Ik had besloten bij mijn project te zeggen dat ik of iets wilde doen of niet meer zou komen omdat ik me nutteloos voelde en daarna heb ik 5 meisjes engels geleerd en vervolgens nog 2. Ook ben ik erachter gekomen dat een ander meisje in de ochtend vrijwilliger is en dus ga ik dat proberen voor volgende week. Verder nog een erg mooie wandeling gemaakt door Cusco en een momument van de Inca´s bezocht en Cusco is wel echt supermooi. Die avond uiteraard ook weer heerlijk gegeten, maar voor de verandering maar eens besloten daarna naar huis te gaan.

Vandaag ben ik naar 3 incaruines geweest wat ook supermooi was. Het is iets wat ik al zo lang wilde zien en nou kan het eindelijk.. en straks naar mijn project.. ik zal wel zien hoe het gaat.

Verder heb ik hier al wel weer heel veel leuke mensen ontmoet en heb ik het op de paar dagen twijfelen top naar mijn zien. Wel begin ik Nederland een beetje te missen.. dus kusje voor jullie allemaal!!
Ellen

  • 06 Januari 2011 - 21:25

    Peter:

    Hoera wat een lekker lang verslag :) Cool leesvoer in de bus van Drachten terug naar Grunn :) Jammer dat je je boek kwijt bent maar je bent er nu echt!!!! Bedankt voor je supeverherhalen je schrijft zo goed dat ik er bijna bij ben :) Groetjes en veel liefs uit koud NL :)

  • 07 Januari 2011 - 07:04

    Marit:

    ELS! Super nice.. Is het daar ook warm?

  • 07 Januari 2011 - 11:53

    Anne:

    Supper toff:) ik ben echt benieuwd naar dat vrijwillergers werk:)
    Ik kijk uit naar je verdere verhalen xx

  • 07 Januari 2011 - 15:32

    Guus:

    Leuk verhaal weer Ellen!! Geniet ervan daar :)

  • 07 Januari 2011 - 23:07

    Anouk:

    Lieve Ellen... wat jammer dat de eerste paar dagen vrijwilligerswerk tegenvallen. Maaaar denk er maar aan dat Martijn en ik het ook niet leuk vonden op onze eerste week vrijwilligerswerk. Het is daar allemaal zo anders, er is niets geregeld, dan zeggen ze: doe maar wat of doe maar niks (maakt ook niet uit ;-)) Maar dat verandert! Ze kijken allemaal de kat uit de boom en als die kat volgende week uit de boom is gaat alles stukken beter! Dan voel je je al snel op je gemak en merk je eigenlijk dat, als je je Europese gewoontes een beetje laat varen, het veeeel leuker is! Succes nog!!!!!! Dikke kus

  • 09 Januari 2011 - 18:16

    Henk:

    weer een mooi verhaal Ellen,zo te zien heb je het goed naar je zin daar midden in de inca-cultuur.
    geniet van alles en de cultuur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Quito

Ellen

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 38134

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 06 Juli 2016

Fietsreis door Afrika

19 November 2010 - 28 Maart 2011

Rondreizen door Zuid-Amerika!

Landen bezocht: