2 weken en 200 muggenbulten later.. - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Ellen Jong - WaarBenJij.nu 2 weken en 200 muggenbulten later.. - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Ellen Jong - WaarBenJij.nu

2 weken en 200 muggenbulten later..

Door: EllendeJong

Blijf op de hoogte en volg Ellen

06 Februari 2011 | Bolivia, Cochabamba

Wauw, alweer 2 weken om. De tijd vliegt en de datum dat ik weer voet op Nederlandse grond zal zetten begint zelfs al in zicht te komen.

Bolivia begon voor mij niet zo positief als dat ik gehoopt had, met een bus die 3 uur later aankwam dan verwacht, een taxichaffeur die er vandoor ging zonder mijn wisselgeld te geven en een zoektocht van 2 uur naar een hostel.
Positief punt dat Joost de volgende dag in La Paz arriveerde en dus was het tijd voor een reünie. Ik heb me laten overhalen samen met hem de ´death road´(most dangerous road, omdat er in het verleden erg veel fatale ongelukken zijn gebeurd) te cycelen...
Uiteindelijk ben ik er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en heb een superdag gehad. Het begon boven aan de berg, 4700 meter en freezing, en eindigde onderaan (1200 meter) in warmte. Aan het begin had ik wat angst hard te gaan, maar toen ik eenmaal de vibe te pakken had.. heerlijk van de berg gescheurd met prachtige uitzichten om van te genieten tijdens de breaks. Een verfrissende duik naderhand in het zwembad maakte het helemaal compleet.

Donderdag hebben Joost & ik een bus gepakt op weg naar het volgende avontuur.. de Boliviaanse jungle. 20 volle uren hebben we kunnen genieten van hobbelen en bobbelen op de ´bumpy road´, maar ook dat hebben we uiteindelijk zonder problemen doorstaan. Die dag onze toers geboekt en genoten van het zonnetje en de tropische temperaturen die Rurrenabaque te bieden heeft.
Zaterdag was het tijd voor pampus. (wat bekend staat als de ´toeristische jungle´, maar waar je wel verzekerd bent van het zien van veel dieren.) Het was over-all echt fun! We zaten in een groep met 4 Japanners en 2 Koreanen en daar hadden we zo onze twijfels bij aan het begin, aangezien hun Engels erg minimaal is (en ze spreken geen Spaans). Vervolgens begon de toer met bijna 4 lange uren gepropt in een te klein busje over een vreselijke weg. En als klap op de vuurpijl vielen de muggen ons letterlijk met HONDERDEN tegelijk aan. Vanaf dat moment werd alles beter..
We hadden een leuke gids (Rambo) en toen we gingen varen verdwenen de muggen gedeeltelijk. We zagen al heel gave dieren (apen, krokodillen, paradijsvogel) en na een uurtje riep Rambo ineens dat hij een dolfijn zag. De ´pinkdolphins´ waar ik zo graag mee wilde zwemmen en dus heb ik mijn kans gegrepen! Uiteindelijk heb ik de dolfijn zo´n 2 meter voor me uit het water kunnen zien poppen.. en wauw, echt supermooi!
Die avond hebben we nog een boottocht bij night gedaan en de combinatie van de spanning, de schitterende sterrenhemel en de krokodillen- caimánogen die we zagen maakte ook deze bijzonder.
De dag erna gingen we op anacondajacht en werd ik uitgeroepen tot ´jane´ aangezien ik de boot uit de bosjes geduwd heb (waarvoor ik ook wel een applausje verdiende, aangezien mijn broek en laarzen doorweekt waren) en ik de anaconda gespot heb!

Na een goed nachtje slaap (zonder muggen!) tijd om ook de ´echte jungle´ te gaan ontdekken..
En wat een superdagen heb ik daar beleefd. Dit keer hadden we een groep bestaande uit mensen die allemaal Engels en/of Spaans spraken en 2 volbloedindianen om ons bij te staan in deze wildernis. Na 3 uur boottocht kwamen we aan en direct was daar het eerste jungle-adventure. We moesten ons door diepe modder zien te wurmen. Een van de mensen van de groep kwam meteen al tot zijn bovenbeen in de mud en de toon was gezet. Daarna een half uur gelopen naar ´ons huisje´ voor de 3 dagen. Daar gingen we hout zoeken en hakken, met pijl en boog schieten en ´puur koken´. Die middag opnieuw gelopen en allerlei bijzondere dingen gezien als enorme bomen van 800 jaar oud, natuurlijke geneesmiddelen die overal in de jungle te vinden zijn en fruitsoorten waar ik de naam nog nooit van gehoord had. Vervolgens een heus ritueel meegemaakt dat zorgt voor voorspoed en geluk door middel van contact met moeder aarde (pacha mama). Coca (wat überhaupt erg belangrijk is voor indianen) is hierin erg belangrijk en ook sigaretten en alcohol komen uitgebreid aan bod. En omdat ik respect wilde tonen heb ik dus weer een mijlpaal beleefd: Ik heb voor het eerst gerookt!!
De dagen erna hebben we gevist, gezwommen, een modderbad genomen & vooral veel meer over de fascinerende jungle geleerd. Na de 3 dagen in de jungle zonder hygiene en comfort zijn we teruggegaan, hebben een heerlijke douche genomen en ons klaargemaakt voor.. het feest van het jaar! Heel toevallig konden we dat net nog even meepikken en dus hebben we lekker gedanst, gedronken en gezongen tot in de late uurtjes.
En zo was ineens de week in de jungle alweer voorbij..

Ik heb ervoor gekozen om weer lekker over de bumpy road terug te gaan en dus heb ik van donderdag op vrijdag weer lekker 20 uur in de bus gezeten. (Het heeft wel wat hoor die busreizen.. lekker tijd om alles te laten bezinken)
Daarna heb ik er nog maar eens 7 uur aan vastgeplakt om door te gaan naar Cochabamba, waar ik dit weekend bij Bairbre heb gecrasht. Erg gezellig om weer bij te kletsen.. leuke feestjes meegemaakt en een dag vertoefd op de beroemde markt hier. (ze hebben letterlijk alles.. van schildpadden tot tandenborstels tot planten). Daarna voor het eerst in tijden gekoookt en na een wandeling naar een mooi uitzichtpunt zit het weekend er alweer op.

Ik zal verder trekken naar beneden en we zien wel weer wat alles me gaat brengen..

Heel veel liefs, Ellen
ps ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om mijn belevenissen een beetje te volgen:)

  • 08 Februari 2011 - 15:40

    Peter:

    Heej junglegirl :)

    Wat een supertijd heb jij - het is geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Oh volle vaart de berg af lol was niks voor mij geweest, net als de muggen trouwens!
    Ben benieuwd naar wat je nog meer gaat meemaken, veel plezier!! :D

    Knuf
    Peter

  • 08 Februari 2011 - 16:22

    Marjolein:

    lleuk leuk! ik zie jou al helemaal heldhaftig een boot uit de bosjes duwen... goed zo:) girlpower:)
    haha! leuk om te lezen weer. Geniet ervan!
    xx

  • 08 Februari 2011 - 22:23

    Gerda:

    Ga vooral zo door, wij vinden het heel leuk om te lezen en ik zou het zelf wel willen beleven allemaal.
    Goede reis in Bolivia

    Veel Kusjes
    Gerda

  • 08 Februari 2011 - 22:38

    Jan Norder:

    Wauw ellen ben echt jaloers !!!

    Alleen niet op de muggen he maar wel op de rest.

    Ik lees elk verhaal met veel interesse en plezier.

    Groetjes

    Jan

  • 13 Februari 2011 - 23:53

    Willeke:

    He Ellen!

    Toch leuk dat ik nu je verhalen kan lezen haha! Klinkt allemaal wel gaaf hoor, ben benieuwd of ik dat ook allemaal mee ga maken in Bolivia ;)
    In Cusco gaat nog steeds alles goed, wanneer kwam je ons ook alweer met een bezoekje verblijden?

    Veel plezier nog daar!
    X Willeke

  • 18 Februari 2011 - 17:49

    Aad:

    Hoi Ellen ik laat tot nu toe niets van me horen maar reken erop dat we je verhalen ademloos en met enige jaloezie volgens! Geweldig allemaal!! Hopelijk neem je veel foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Ellen

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 38130

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 06 Juli 2016

Fietsreis door Afrika

19 November 2010 - 28 Maart 2011

Rondreizen door Zuid-Amerika!

Landen bezocht: