Week 2 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ellen Jong - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ellen Jong - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: EllendeJong

Blijf op de hoogte en volg Ellen

06 December 2010 | Ecuador, Quito

We zijn weer een ruim een week verder, dus het is weer tijd voor een weblog. Deze week weer een hoop mooie en bijzondere dingen meegemaakt, maar ook wat mindere helaas. De week begon prima met Spaanse lessen (wat nu echt wel wat begint te worden) en wat kleine excursies naar een botanic garden en het nationale museum. Woensdag voelde ik me voor het eerst sinds ik hier ben wat minder goed, maar gelukkig ging het tegen de middag weer beter. Toen gingen we namelijk naar ´mitad del mundo´.. de naam zegt het al een beetje, een museum op de evenaar (het midden van de wereld). Wat wel een grappig verhaal is, is dat ze een groot monument met winkels, park, restaurant en alles erop en eraan hebben gebouwd, maar (door onexacte berekeningen) op de verkeerde plek! 200 meter verder naar het oosten bevindt zich een veel kleiner en bescheidener museum/park op de plaats van de echte evenaar. Hier hebben we een erg leuke toer gehad, waarbij een gids allerlei interessante dingen wist te vertellen over oude rituelen. Ook heb ik ervaren dat als je precies op de evenaar staat, het heel lastig is recht te lopen. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik zou het gevoel omschrijven als dat je twee magneten met dezelfde polen tegen elkaar aan probeert te drukken en zo´n kracht voel je dan op jezelf. Heel gek!
Die avond voor de tweede keer ervaren dat ze hier de vieste en vetste frietjes hebben, dus de komende 4 maanden schrap ik dat uit mijn dieet. Na deze ´geweldige´ bodem tijd voor ladies night! Het was weer even gezellig, zo niet gezelliger, als vorige week. Helaas was de combinatie van weinig slaap en alcohol op deze hoogte niet zo goed voor mijn gezondheid. Ik ben donderdag, vrijdag en zaterdag de hele tijd ziek en dan weer niet en dan weer ziek geweest.. heel vervelend omdat ik daardoor een paar leuke dingen heb moeten missen.
Zaterdagavond voelde ik me weer beter en dus tijd om te gaan stappen. Het is hier namelijk de hele week een beetje feest om het bestaan van de stad Quito te vieren (Vive Quito, He!). Een soort concert meegemaakt met allerlei soorten muziek en zelfs vuurwerk.. later na lang twijfelen nog door twee huisgenootjes meegesleurd in een salsaclub. Daar voel ik me toch een beetje onprettig, aangezien ik (nog, haha) niet salsa kan dansen. Ik heb nu wel als voornemen elke keer mee te gaan en met de eerste jongen die me vraagt, het te proberen. Dan moet ik het wel redelijk kunnen toch na 4,5 maand? Bovendien is het kijken naar salsadansen ook heel gaaf. Deze avond kon de jongen echter niet zo goed dansen en dus heb ik een half uur spaans gepraat.. wat ik ook best knap vond. Het lastige is namelijk dat ze zeer enthousiast (lees snel) tegen je aanpraten, al vertel je ze dat je pas 2 weken les hebt..

Zondag was de grote feestdag hier en dus zijn we naar het oude centrum van de stad geweest, waar allemaal muziek was op straat. Staand in de zon, kijkend naar de bergen, met de muziek op de achtergrond heb ik me eens even goed proberen te beseffen hoe bijzonder het eigenlijk is dat ik hier aan de andere kant van de wereld ben en elke dag weer nieuwe dingen meemaak..
zoals vandaag waarvan ik nog niet weet of het, het hoogtepunt of het dieptepunt van de week genoemd kan worden. Ik heb van 12.00-15.30 uur in een stadion gezeten met zo´n 7000 Ecuadorianen en gekeken hoe 6 stieren werden bevochten en uiteindelijk gedood. Het is gruwelijk en tegelijkertijd deel van hun cultuur. Wat mijn mening erover is vind ik lastig, maar ik ben blij dat ik het gezien heb en nu precies weet wat het inhoud. Aan de andere kant vind ik het ongelooflijk dat mensen 14-105!! (dan kun je lekker zien hoe het bloed uit de rug van de stier spuit) dollar ervoor betalen, omdat het voor hen gewoon puur vermaak is. En voor de rest ben ik heel benieuwd wat deze laatste week in Quito nog zal gaan brengen, we zullen zien!

Goodbye for now, Ellen
ps heel erg bedankt voor al jullie reacties. Leuk om te zien dat, al zit ik zo ver weg, jullie me toch nog niet helemaal vergeten zijn!

  • 06 December 2010 - 23:39

    Widmer:

    Hee Ellen, klinkt allemaal super vet joh! Ben toch wel enigszins jaloers(A). Als je je bedenkt dat de Romeinen hetzelfde deden als met de stieren maar dan met mensen valt het toch wel weer mee als je het mij vraagt =P Geniet er van ;)
    xx

  • 07 December 2010 - 09:42

    Bob:

    Klinkt heel goed. Ligt Quito zelf op het noordelijk, of zuidelijk halfrond? Heb je zomer of winter?:P
    xx

  • 07 December 2010 - 12:40

    Anne:

    klinkt echt super vet, die stieren gaan mij.., als echte dierenvriend toch iets te ver.
    keep on writing!:D
    xxx long distance buurvrouwtje

  • 07 December 2010 - 18:34

    Marlies:

    Hey lieverd!
    Wat klinkt het allemaal leuk, behalve het ziek zijn dan, ben blij dat je je weer beter voelt.
    Ik ben wel heel benieuwd naar het gevoel als je precies op de evenaar loopt, dus dat komt op mijn 'to do-list' te staan;).
    En lieve Ellen, wij kunnen jou toch niet vergeten. Heb het vandaag zelfs nog met Mariken over jou gehad;). Dus wees maar niet bang we zullen je nog wel herkennen als je terugkomt:P.

    Liefs,
    Een koud verkleumd meisje;)

  • 11 December 2010 - 10:16

    Peter En Rita:

    Hallo Ellen,

    We volgen met veel belangstelling je avonturen.
    Het lijkt ons fantastich om op deze manier de cultuur en de mensen van een land te leren kennen.
    Het gevoel dat je had op de evenaar lijkt me inderdaad een hele rare ervaring, wij hebben dat zelf niet meegemaakt toen we op de evenaar stonden.
    Als je straks terug komt leer je dan ons de salsa??

    Ik weet niet meer precies je jarig bent, maar alvast of te laat: gefeliciteerd met je 18e verjaardag!!

    Groetjes, Peter en Rita

  • 11 December 2010 - 15:09

    Elke:

    Hee Elsje,
    Echt super tof, de dingen die je allemaal meemaakt.
    En heel leuk dat wij mogen mee genieten:)
    Over 106 dagen ben je alweer terug, dus geniet ervan schatje!
    XXXXXXXXXXXXXXXX

  • 15 December 2010 - 22:52

    Marit:

    Je bent zo leuk! Super om te lezen! GEFELICITEERD SCHATJEEEE! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Ellen

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 38125

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 06 Juli 2016

Fietsreis door Afrika

19 November 2010 - 28 Maart 2011

Rondreizen door Zuid-Amerika!

Landen bezocht: