Kenya - Reisverslag uit Himo, Tanzania van Ellen Jong - WaarBenJij.nu Kenya - Reisverslag uit Himo, Tanzania van Ellen Jong - WaarBenJij.nu

Kenya

Door: Ellen (& Jan Dirk)

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Januari 2016 | Tanzania, Himo

Lieve allemaal,

Daar gaan we dan: ons eerste verhaaltje. Na een warm afscheid van familie en vrienden zijn we 5 januari met een beetje spanning aan onze reis begonnen. Eerste dagje druk aan de fietsen geklust en Jan Dirk's nek heeft de verwoestende kracht van de Kenyaanse zon ondervonden. Op donderdagochtend in alle vroegte (6.30 uur) vertrokken en echt begonnen aan ons fietsavontuur. De eerste paar uur over de "Mombasa Road" (Kenyaanse snelweg). Viel alles mee; auto's gingen netjes aan de kant, links rijden wende snel en zelfs een paar Kenyaanse fietsers! Al snel namen we de eerste afslag de dirt road op weg van de drukte (heftig weggetje; fietsen hebben het gelukkig goed overleefd). Was heel gaaf, meteen giraffes, zebra's, gazelles en struisvogels gezien. Die nacht hebben we ook maar meteen wildgekampeerd. Heel mooi, maar ook eng door horens in de bosjes (vooral ik was natuurlijk erg bang, Jan Dirk was de stoere man ;) ). Uiteindelijk toch prima geslapen en gelukkig spraken we pas de volgende ochtend iemand die zich afvroeg of we niet bang waren voor de leeuwen die daar wel eens gespot waren (sorry mama JD en Lizzy; hierna hebben we wat veiliger geslapen).

We hebben onze weg daarna vervolgd richting het zuid-oosten met rustdagen in Sultan Hamud en Kimana (in de laatste verplicht 2 vanwege maagperikelen). Onderweg heel erg genoten van de mooie landschappen, lachende en zwaaiende Kenianen, uitdagende weggetjes en het lekker buiten zijn de hele dag. Maar ook wel flink afgezien, aangezien de trainingen er in Nederland tijdens de laatste feestweekjes niet echt van zijn gekomen. Ondanks de enorme gastvrijheid (Karibu! Djambo!) van bijna alle mensen moesten we toch ook wel even wennen aan het feit dat we de enige blanke overal zijn. Aangezien we ook nog als twee gekke Hollanders op de fiets zitten zorgt dat er voor dat we wel echt een atractie zijn. Dit op de fiets is overigens wel heel erg tof, omdat we heel makkelijk weg kunnen van de bewoonde wereld en op super mooie plekken komen en veel mensen er echt leuk op reageren (duimpjes omhoog, met ons meerennen). Kenia ging eigenlijk heel snel, maar dit hadden we ook wel een beetje zo gepland. Nu inmiddels in Himo, Tanzania! Toevallig vandaag een heel mooi stuk gefietst met spectaculaire afdalingen (en klimmetjes) en uitzichten rond de Kilimanjaro. Daarover horen jullie allemaal meer als we weer uit Tanzania gaan. Oh ja, en we hebben het ook nog wel leuk samen als getrouwd stelletje;)

Groetjes en kusjes van ons allebei

ps. Nog heel erg bedankt alle kadootjes/gadgets, we genieten er van!
pps. Foto's staan op facebook JD

Fun facts in Kenia:
Max snelheid: 51 km/h
Gem snelheid: 13.9 km/h
Totale km afgelegd: 287
Lekke banden: 3 (Ellen 0, JD 3 'lag absoluut niet aan de reparatieskills')
Valpartijen: 2 (tijd ertussen: 17 min)
Eerst gevallene: Ellen de Jong (oorzaak rul zand bij afdaling)
Tweede gevallene: Jan Dirk Smidt (oorzaak rul zand bij zelfde afdaling)
Aantal borden rijst pp: 13 (voor de snelle 1.3 per dag)
Gemiddelde dag: 6:30 opstaan-21:30 slapen

• 15 Januari 2016 - 14:16

Dianne:

Wauw wat supertof! Fijn dat jullie het naar je zin hebben. Geniet er heel veel van en doe voorzichtig!

• 15 Januari 2016 - 18:57

Leo En Gerda:

Leuk van jullie wat te lezen. Heel fijn dat alles goed gaat tot nu toe. Een afdaling in mul
    Zand lijkt ons ook niet echt eenvoudig; wel goed dat het hier om mul zand ging.
    We zijn nieuwsgierig naar jullie volgende blogje.
    Vanaf het front in haren valt weinig spectaculairs te melden, behalve dan dar de schoorsteen
    Is gestuct.
    Tot zover. De groeten uit haren en veel plezier.
    lEo en Gerda

• 15 Januari 2016 - 20:48

Anne De Buurvrouw :

Wat leuk om dit te lezen:)

Als een echt ANWB echtpaar ontdekken jullie de wereld.
    Heel veel succes op jullie reis

• 15 Januari 2016 - 22:21

Jan:

Hoi Ellen en Jan Dirk, erg leuk een verslag van jullie te lezen. Prettig dat de Kenianen zo vriendelijk zijn (was inderdaad ook mijn ervaring). Ook handig dat ze meest Engels kunnen. Ik ben benieuwd hoe dat later in andere landen gaat. En is het eten lekker? Koken jullie ook wel eens zelf?
    Veel plezier de komende tijd! Groetjes uit het koude Nederland, Jan

• 16 Januari 2016 - 10:38

Josje :

Heeee lovebirds!

Super leuk om te lezen dat alles tot nu toe goed gaat :D! Ook fijn dat jullie inmiddels niet meer tussen de leeuwen gaan slapen. Ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Hele dikke knuffel!

• 16 Januari 2016 - 22:16

Aad:

Ha Ellen en Jan Dirk, bedankt voor jullie verslag, leuk hoor! Je hebt tegenwoordig wel fietsen waarmee je door Sahara-achtig zand kan gaan maar die hebben dan wel gigantische banden! Ik vroeg me nog af hoe het met de spier- en zadelpijn zit? Hoe dan ook jullie zullen een enorme conditie aan het opbouwen zijn! Groetjes en veel plezier, Aad

• 17 Januari 2016 - 21:01

Wim Korfker:

Hoi Ellen en Jan Dirk! Prachtig verslag! En spannend. Wij hebben dat stuk vanaf Nairobi naar Arusha ooit met de bus gedaan, dus we konden helemaal meeleven.
    We hopen op nog veel meer mooie reisverhalen van jullie. Sterkte en fiets ze van Wim en Antje!

• 19 Januari 2016 - 12:35

Peter:

Heel cool om te lezen hoe het jullie daar vergaat! Na een paar maandjes zijn jullie vast minder blank geworden en valt het niemand meer op :D Voorzichtig met die afdalingen :) Geniet ervan, kijk uit naar de Tanzaniaanse verhalen :)

Knuf
    Peter

• 28 Januari 2016 - 15:29

Paulien :

Super leuk om te lezen! Succes met het fietsen en veel plezier in Tanzania :)

• 31 Januari 2016 - 12:15

Ineke:

Hoi Ellen en Jan Dirk, Wat leuk om jullie verslag te lezen. Die overnachting tussen de leeuwen was wel een erg dapper begin! Maar gelukkig is het allemaal goed verlopen. Veel plezier en ik hoop dat het volgende verslag snel komt.
    Groeten, Ineke.

• 03 Februari 2016 - 06:58

Imre:

Hoi hoi, wat een mooie start! Kwaheri Kenya. Heel veel plezier in Tanzania.